Handleiding website verhuizen

Hieronder 2 methodes om een website te verhuizen. Er zijn er meer, als je die kent en handiger vindt gebruik die dan.

Vind je het nou allemaal nog te lastig en laat je het liever door ons doen, dan kan dat ook. We kunnen vooraf niet zeggen hoeveel tijd dat kost omdat is afhankelijk is van de grootte en complexiteit van de website en de hoeveelheid e-mail. Uurtarief €60,- afgerekend in blokken van 15 minuten.

Stappenplan verhuizing

Voor de administratieve verhuizing van het domein
https://www.i24.nl/wp/product/domeinverhuizing/

Voor de technische verhuizing van de website en e-mail zijn er verschillende mogelijkheden afhankelijk van de huidige provider en gebruikt controlpanel. Gebruik je met de huidige provider DirectAdmin dan is de verhuizing het meest eenvoudigst en worden website en e-mail in één keer tegelijk verhuisd. Alle bestaande mailaccounts worden dan hersteld met behoud van e-mail, wachtwoorden en contacten.

Methode 1: Verhuizen met DirectAdmin

  1. Vraag een verhuistoken aan bij de huidige provider
  2. Maak bij de huidige provider een DirectAdmin backup van de website en e-mail
  3. Download de backup
  4. Vermeld het token in de bestelling, formulier, of een ticket
  5. Is het domein verhuisd en de hosting gereed, dan ontvang je de nieuwe gegevens van DirectAdmin
  6. Upload de backup met DirectAdmin bestandbeheer in de map Backups
  7. Restore de backup
  8. Werd er eerder al gebruik gemaakt van Outlook (of andere client) wijzig dan voor elk account de hostnaam en poorten van de mailservers.

Handleiding backup maken en herstellen met DirectAdmin:
https://www.i24.nl/wp/faq/hoe-maak-of-herstel-ik-zelf-een-backup/

Soms lukt het niet een backup te restoren door een corrupte backup file. De meest voorkomende oorzaak is dat het maken van een backup heel wat tijd in beslag kan nemen. Wacht dus tot de backup volledig is afgerond en de backup file niet meer wijzigt qua grootte. De oorzaak kan een ook probleem tijdens de overdracht zijn geweest, te snel gedownload (terwijl het backup proces nog niet volledig was afgerond) of een fout in de configuratie van de server waar de backup gemaakt is. Het kan ook zijn dat er limiet op de grootte van downloads staat ingesteld.

Maak in dat geval een nieuwe backup en wacht tot de backup volledig is afgerond en wacht daarna een paar minuten met downloaden.  Is de backup volledig gedownload? Vergelijk de grootte van het bestand op de server en die op je PC.

Is dat geen oplossing dan wordt de backup niet correct gemaakt, kies dan voor methode 2.

Methode 2: Verhuizen met andere control panels

  1. Vraag een verhuistoken aan bij de huidige provider
  2. Maak bij de huidige provider met een backupprogramma in het CMS een backup van de website en e-mail
  3. Download de backup
  4. Exporteer per e-mailaccount alle e-mail naar het Mbox of MIME formaat
  5. Vermeld het token in de bestelling, formulier, of een ticket
  6. Is het domein verhuisd en de hosting gereed, dan ontvang je de nieuwe gegevens van DirectAdmin
  7. Installeer het CMS en het backupprogramma waarmee de backup eerder is gemaakt
  8. Upload en restore de backup
  9. Maak alle e-mailaccounts aan in DirectAdmin
  10. Importeer per mailaccount het exportbestand van de e-mail met Roundcube.
  11. Werd er eerder al gebruik gemaakt van Outlook (of andere client) wijzig dan voor elk account de hostnaam en poorten van de mailservers.